- Ontwikkelaar: THQ en Relic
- Prijs: € 20,- (of gratis bij je grafische kaart 8) )
- Demo: http://www.fileplanet.com/167354/160000/fileinfo/Company-of-Heroes-Demo
- Link: http://original.companyofheroesgame.com/
Company of Heroes is RTS-game met een Tweede Wereldoorlog-setting. Eén van vele, of blinkt dit spel uit?
Minimale systeemeisen
- 2.0 GHz Pentium IV of vergelijkbaar
- 512 MB RAM
- 64 MB Grafische kaart
- 6,5 GB vrije ruimte op je HDD
Aanbevolen systeemeisen
- 3.0GHz Intel Pentium of vergelijkbaar
- 1024 MB RAM
- 256 MB grafische kaart
- 6,5 GB vrije ruimte op je HDD
Eerste indruk
De installatieprocedure lijkt eeuwig te duren, maar dan heb je ook wat. Wauw! De graphics zijn van kwijl-niveau!
En pfoe, ik heb nog nooit zo gezweet bij een RTS. Dit is de eerste RTS die ik speel die ècht spannend is. Hoe krijgt Relic dit voor elkaar? In Company of Heroes moet je echt dekking zoeken. Ik, de eerste keer spelend en zuinig op mijn poppetjes, manouvreer mijn soldaten van muur naar muur. Retespannend! En het leuke is, je doet het niet voor niets. Heel irritant als je een machinegeweer achter een muur niet uit kunt schakelen. Machinegeweren zijn nuttig, omdat je daarmee squads kunt "pinnen". Het squad kan dan niet meer schieten, maar zoekt kruipend dekking.
Scheiße, Amerikaner!
De sfeer is heel goed opgezet, zoals je in dit filmpje kunt zien:
Soldaten roepen als ze op een vijand stuiten, of als ze neergeschoten worden ("Scheiße, Mann down!") Relic probeert dit spel te voorzien van een portie humor ("I heard all Nazis are 8 foot tall", "Let me guess, you found Nazis and you want them dead"). Dit alles geeft het spel nèt dat beetje extra.
Grondstoffen
Er zijn drie soorten grondstoffen in CoH: manpower, munition en fuel. Deze krijg je door territoria te veroveren. Als je een territorium hebt, en het ligt door je eigen territoria vast aan je hoofdcentrum, krijg je manpower, munition of fuel van dit territorium. Je kunt op het checkpoint een huisje bouwen, waardoor vijanden het moeilijker kunnen veroveren (eerst moet het huisje eraf) en je meer grondstoffen krijgt.
Dit is allemaal niet origineel, maar wel goed opgezet. Alleen mag het vergaren van fuel van mij wel wat makkelijker, ik heb steeds een tekort 😐
Dan is er nog het o-zo-gehate population cap. Voor ieder territorium dat jij hebt veroverd, krijg je population. Je kunt niet meer poppetjes maken dan je population hebt.
Physics
Eén van de features van CoH is de physics-berekening. Zo is wind van invloed, en kan alles kapot. Dit ziet er allemaal heel goed uit, maar ik heb één puntje dat volgens mij niet helemaal klopt. Of explodeert een bom wel als hij door wat blaadjes van een boom wordt aangeraakt? Als een Duitse StuH-tank door een boom schiet, explodeert iig alles. Als er een krachtige explosie in de buurt is, kunnen lantaarnpalen omvallen.
Amerikanen
De Amerikanen schieten Europa te hulp en zijn dus vrij kort op één plaats. Dat merk je bijvoorbeeld aan hun machinegeweer-nesten. Dit zijn zandzakken met een zeiltje erover, waar de Duitsers bunkers hebben. De basis-unit van de Amerikanen is een squad van 6 riflemen. Dit zijn jonge amerikanen, zonder ervaring. Naarmate ze meer Duitsers gemold hebben, stijgen ze in rang. Hierdoor kunnen ze beter richten (wel zo handig hè 😉 )
De Amerikanen kunnen vrij snel een basis opzetten. Zij kunnen dus ook sneller bij hun tanks dan de Duitsers. Dit voordeel moet uitgebuit worden, want zoals ik eerder al zei zijn de Duitse tanks sterker. Je kunt met de M4 Sherman (een echt-bestaande tank) spelen, met de zogenaamde "Tank Destroyer", of met een "Crocodile Sherman". Die laatste vind ik zelf het leukst, deze heeft namelijk een vlammenwerper:
Als je poppetjes in de fik staan, rennen ze even rond en dan gaan ze dood. Gelukkig kun je ze soms door medics laten opruimen, die ze inruilen voor een nieuwe buts soldaten.
Naarmate je meer eenheden gedood of geproduceerd hebt, of gebouwen gebouwd, krijg je meer ervaringspunten. Met deze ervaringspunten kun je zogenaamde "doctrines" vrijmaken. Je kiest voor één doctrine, waarin je speciale vaardigheden kunt vrijspelen. Zo kun je bijvoorbeeld paratroopers laten landen op een plaats naar keuze, artillerie een plaats laten bombarderen of een gigantische tank oproepen.
Voorbeelden zie je in dit filmpje:
Duitsers
Zoals gezegd zijn de Duitsers de jongens van de zware tanks. Zo weegt de Tiger II maar liefst 68 ton 😮
De Duitsers krijgen ervaringen op een andere manier dan de Amerikanen. Bij de Duitsers moet je de hogere rang kopen, maar die geldt dan ook voor alle units. Vrij vroeg kun je de dodelijk StuH kopen. Deze tank is niet kapot te krijgen, maar ook erg traag. Ook kan de loop niet bewegen, waardoor je hem kunt mollen door gewoon hard rondjes om hem heen te rijden 😛 De kogels van de StuH zie je echt vliegen, terwijl die van de Amerikaanse Tank Destroyer meteen BAM raak zijn. De StuH is niet alleen dodelijk voor mannetjes in het gras, maar ook mannen in gebouwen houden niet van de StuH. Zijn motto is namelijk: "Oh, jij zit in een gebouw?! BOEM! Welk gebouw?" Daar kom je aan bij het leuke van CoH; alles kan kapot. Helaas is de StuH soms zo stom om de hele tijd tegen een muur te blijven schieten ipv rechtstreeks op de vijanden. Verder is de AI echter erg goed.
De doctrines van de Duitsers zijn net zo dodelijk als die van de Amerikanen:
Conclusie
Company of Heroes is echt een topgame. Niet voor niets krijgt hij in deze review bijvoorbeeld een 9,3. Maar er zijn er veel meer die het een geweldige game vinden.
Hier nog wat zelfgemaakte screenshots: